Ola Stinnerbom har precis lanserat boken ”De försvunna samiska kulturarven”. Där skriver han om när sorg över förlorade marker, språk och rättigheter förvandlas till ilska och ibland bitterhet. När våld i alla dess former inte riktas mot förtryckaren, utan mot andra samer genom mobbning, skambeläggning, skvaller och social utfrysning. ”Jag är övertygad om att de samer som läser det här själva har erfarenheter av lateralt våld i större eller mindre skala”, skriver Ola Stinnerbom. Amnesty Sápmi har fått tillstånd att publicera ett utdrag ur hans bok.
Nationalstatens försvenskningspolitik lade grunden till den strukturerade diskriminering och rasism som påverkar oss samer än idag. Jag menar att det handlar om en utstuderad, övergripande och systematisk politik som särskilde samer från andra medborgare, men också samer från samer. Det handlade inte längre bara om kontroll och att få in skatteintäkter. Genom att separera oss från varandra, behandla oss olika såväl inför lagen som i praktiken försvagades vi som folk. Vi drabbades alla av förluster.
De som fick sina boplatser dränkta när svenska statens Vattenfall byggde ut vattenkraften. De som tvingades till assimilering och förlorade sina uråldriga rättigheter att utöva sina näringar, förlorade inte bara sina språk utan hamnade också i ett slags utanförskap, där de varken var riktiga samer eller ”riktiga svenskar”. Och när staten bestämde att renhjordarna i norr var för stora tvingades samer flytta från de platser som varit deras i urminnes tid. De nya platser som dessa samer från norr hänvisades till var redan befolkade av andra renskötande samer som i sin tur tvingades flytta från de platser de i generationer levt och verkat på. Att tvingas lämna familj, vänner och sina välbekanta marker och platser har lämnat djupa spår.
Jag tror att vi fortfarande bär på den djupa och ensamma sorg som drabbade våra far- och morföräldrar. Sorg som inte får sörjas förvandlas med tiden till ilska och i vissa fall bitterhet. I urfolkssammanhang pratar man ofta om det laterala våldet. Förenklat innebär det att marginaliserade grupper som utsatts för förtryck och andra typer av övergrepp, istället för att ”slå tillbaka” mot förtryckaren ”slår mot varandra”. Det laterala våldet omfattar psykiskt och fysiskt våld i alla dess former, som mobbning, skambeläggning, skvaller och social utfrysning, och riktas mot, i vårt fall andra samer.
Jag är övertygad om att de samer som läser det här själva har erfarenheter av lateralt våld i större eller mindre skala. Diskriminering har förekommit i alla tider och i alla samhällen. Diskrimineringsombudsmannen, DO, anser att ett synliggörande av samers erfarenheter av diskriminering är ett viktigt första steg för att åstadkomma en förändring.
Idag med klimatförändringarnas konsekvenser på väder och natur är renskötseln oerhört trängd. Och med den nya så kallade gröna industrialismens naturresursexploateringar är renskötarna en grupp som anses stå i vägen för utvecklingen. Därför riskerar de att ”utplånas”. Jag kan inte annat än känna förtvivlan när jag hör samer som förlorat tillgången till sina marker skylla på renskötande samer för markstölden, istället för att kräva staten på den rätten. Jag känner samma förtvivlan när jag hör renskötande samer som menar att de är de enda riktiga samerna. Det visar på bristande historie- och kulturarvskunskaper.
Som jag ser det är situationen akut för våra kulturmiljöer, som utgör en viktig del av kulturarvet. Det handlar inte bara om landskap, utan även om det immateriella kulturarvet. Det är utifrån de här premisserna jag har fattat pennan. Jag är övertygad om att det är vi samer själva som måste skriva och berätta den samiska historien utifrån ett samiskt perspektiv och på vårt eget sätt, för vi har inte längre råd att hålla på som vi gör idag!
Texten är ett avsnitt ur boken ”De försvunna samiska kulturarven” av Ola Stinnerbom.
Boken är utgiven av Ekerlids Förlag. Läs mer om boken på förlagets webbplats.
Foto: Jeppe Blomgren.
Ola Stinnerbom presenterar sin bok på Bokmässan i Göteborg söndag den 29 september, klockan 10.30-10.50 på Scen Sápmi. Biljett ingår i entrébiljetten. Titeln på hans framträdande är ”Svart magi och nåjdslöjd”.