Samers mänskliga rättigheter kränks vid exploaterinGsprojekt i norra Sverige

flygbild över Rönnbäcksområdet

Samers mänskliga rättigheter kränks när Sápmi exploateras. Amnesty International presenterar idag rapporten ”Just transition or Green Colonalism?” där organisationen kräver att ingen exploatering ska ske i Sápmi utan samtycke från berörda samer.

Under två års tid har Amnesty International undersökt vilken hänsyn som tas till det samiska folkets rättigheter som urfolk vid exploateringsprojekt i Sápmi. Resultatet, som presenteras i rapporten är nedslående. Ifall efter fall ignoreras samers grundläggande rättigheter i strid med internationella regelverk och åtaganden:

– Vår rapport visar att svensk lagstiftning har allvarliga brister vad gäller skyddet av det samiska folkets rättigheter. Den svenska staten står nu inför ett vägval, vill man genomföra en rättvis omställning eller fortsätta bedriva grön kolonialism? säger Anna Johansson, generalsekreterare för Amnesty Sverige.

Det är ovanligt att Amnesty International väljer att göra en rapport om förhållanden i Sverige. Det i sig vittnar om hur allvarliga problem som finns vid den snabba exploateringen av området Sápmi. Rapporten tar upp fall från Fosen i Norge, Rönnbäck i Sverige och Käsivarsi i Finland och är framtagen av Amnesty Norge, Amnesty Sverige, Amnesty Finland tillsammans med Samerådet.

Fokus på nickelgruva i Västerbotten
I Sverige utreder Amnesty specifikt en planerad nickelgruva i Rönnbäck i Västerbotten. År 2020 fälldes den svenska staten av FN för att ha brutit mot rasdiskrimineringskonventionen i just detta fall. FN fastslog att den svenska staten måste se över gruvtillståndet, men trots det har inget hänt. Gruvan är nu i process för att få strategisk klimatstatus av EU**. De berörda samer som Amnesty intervjuat i rapporten menar att om gruvan blir verklighet så skulle det få förödande konsekvenser för samiskt liv i området.

– Samerådet stöder klimatlösningar fullt ut, men de måste implementeras på ett sätt som respekterar och värnar om det samiska folkets framtid. Rapporten erbjuder en tydlig riktning för hur en rättvis omställning kan uppnås, säger Per-Olof Nutti, ordförande för Samerådet.

Klimatkrisen är också en rättighetskris och Amnesty International står bakom den nödvändiga omställningen från fossila bränslen. Få människor i Sverige drabbas lika hårt och snabbt av klimatförändringarna som människor i Sápmi. Därför kräver Amnesty att omställningen genomförs utan att det samiska folkets grundläggande mänskliga rättigheter kränks här och nu. Det finns idag inte lagstiftning som i tillräcklig omfattning skyddar samers rättigheter mot markexploatering. Tills sådan lagstiftning är säkerställd så måste den urfolksrättsliga principen om fritt, informerat förhandssamtycke (FPIC) respekteras i varje enskilt fall. Det betyder i praktiken att ingen markanvändning får inledas om samiska rättighetsbärare inte gett sitt samtycke.Att urfolk har särskilda rättigheter vid exploateringsärenden på sina traditionella marker har fastslagits genom flera internationella fördrag, som ILO 169*** och FN:s urfolksdeklaration ****.

– En omställning kan inte kallas hållbar om den samtidigt kränker mänskliga rättigheter, diskriminerar och omöjliggör ett urfolks möjligheter att fortsätta leva i enlighet med sin historia och sina traditioner, säger Anna Johansson.

Krav på svenska regeringen
För att respektera, skydda och främja de mänskliga rättigheterna i relation till klimatkrisen är svenska staten skyldig att fasa ut produktion och konsumtion av fossila bränslen så snabbt som möjligt. För att säkerställa att energiomställningen är förenlig med de mänskliga rättigheterna uppmanar vi också den svenska staten att:

  • Omedelbart inleda lagstiftningsreformer i fullt samråd och samarbete med det samiska folket för att:

    – återspegla samernas status som urfolk i all annan relevant nationell lagstiftning, inklusive i regleringen av konkurrerande markanvändning såsom gruvdrift, skogsbruk, förnybar energi, infrastruktur och turism

    – säkerställa att lagstiftning som kan påverka samers rättigheter, inklusive i frågor om mineralutvinning, uttryckligen kräver fritt och informerat förhandssamtycke (FPIC), i enlighet med internationell rätt och standarder

    – säkerställa att sökande efter samtycke och konsensus i god tro utgör grunden för alla konsultationer med samiska representativa institutioner, bland annat genom att utfärda konkreta riktlinjer till beslutsfattare om hur de på ett adekvat sätt inkluderar urfolks rättigheter och deras möjliga vägran att ge samtycke i sina beslut, i enlighet med internationell rätt och standarder

    – inrätta en process för att kunna göra en total bedömning av de samlade (kumulativa) effekterna och den samlade människorättspåverkan av olika individuella projektförslag inom gruvdrift, skogsbruk, förnybar energi och annan markanvändning

    – garantera att alla samer som påverkas av projekt erkänns som rättighetsbärare enligt urfolksrätten och ges rättslig status i tillståndsprocesser om markanvändning

    – kräva att beslutsfattare automatiskt omprövar enskilda beslut som konstaterats bryta mot Sveriges internationella åtaganden

    – säkerställa effektiva rättsmedel genom att etablera en klagomekanism med bindande slutsatser, för att hantera och kompensera kränkningar av mänskliga rättigheter och för att hålla statliga och privata aktörer ansvariga.
  • Säkerställa att genomförandet av EU:s förordning om kritiska råvaror sker i full överensstämmelse med Sveriges åtaganden enligt andra internationella instrument, såsom människorättslagstiftning och standarder (eftersom EU-lagstiftning varken utesluter eller har företräde framför Sveriges andra internationella åtaganden).
  • Inrätta en oberoende mekanism för att övervaka de samlade effekterna av statens och företagens agerande som kan påverka samernas förmåga att upprätthålla och utveckla sin kultur och sina rättigheter på den svenska sidan av Sápmi.
  • Tillsätta en statlig utredning om hur Sveriges nationella lagstiftning överensstämmer med de huvudsakliga internationella människorättskonventioner som Sverige har anslutit sig till, såsom ICERD, ICCPR och ICESCR, samt vidta nödvändiga åtgärder för att inkorporera dessa konventioner i det svenska rättssystemet.
  • Ratificera Internationella arbetsorganisationens konvention om urfolks rättigheter, 1989 (ILO nr 169).

Specifika rekommendationer för nickelgruvan i Rönnbäck:

  • Mot bakgrund av FN:s rasdiskrimineringskommittés rekommendationer, snarast göra nödvändiga lagändringar för att tvinga Bergsstaten att effektivt revidera gruvkoncessionerna för Rönnbäcken K nr 1-3 efter en process med FPIC för att stoppa pågående och förhindra ytterligare kränkningar av de mänskliga rättigheterna.
  • Åtgärda kränkningar av de mänskliga rättigheterna för alla berörda samiska rättighetsbärare.
  • Tillsätta en oberoende utredning av Rönnbäcksfallet för att identifiera nödvändiga åtgärder som ska kunna förhindra framtida kränkningar av mänskliga rättigheter i liknande fall.

OM RAPPORTEN
Just transition or ‘Green Colonialism’? How mineral extraction and new energy projects
without free, prior and informed consent are threatening Indigenous Sámi livelihoods and
culture in Sweden, Norway and Finland
är en omfattande rapport av Amnesty International.
Organisationen har under två år studerat hur exploateringsprojekt i norra Sverige, Norge och
Finland påverkar urfolket samers livsvillkor. Rapporten är tillgänglig i sin helhet här.

* Principen om fritt och informerat förhandssamtycke, FPIC, är en människorättslig norm som återfinns i både ILO 169 och UNDRIP. FPIC innebär konkret att urfolk har rätt att, på lika villkor och med full insyn och information, delta i och ha inflytande över alla processer som rör deras angelägenheter. Den baseras på grundläggande mänskliga rättigheter och urfolksrättigheter som rätten till självbestämmande och icke-diskriminering. FPIC har bedömts ha en så stark folkrättslig ställning att den gäller oavsett om länder ratificerat ILO-konventionen eller inte.

**I maj 2024 antog EU ny lagstiftning om kritiska råmaterial (CRMA) som genom en förordning etablerar snabbspår för brytning av vissa mineraler och metaller som anses centrala för bland annat elbilar och andra produkter i energiomställningen.  
Amnesty International har tidigare kritiserat CRMA för att sakna tydliga skrivningar om
urfolksrättigheter
, trots att det länge funnits bevis om kränkningar av urfolksrättigheter vid gruvprojekt. Just nu ligger fem av sex av de svenska ansökningarna om status som strategiskt projekt i Sápmi.

*** ILO:s konvention nr 169 om ursprungsfolk och stamfolk i självstyrande länder. Konventionen trädde i kraft 1991 men har ännu inte ratificerats av Sverige.

****Även om inte FN:s urfolksdeklaration är juridiskt bindande i sin helhet har stora delar av deklarationen uppnått status av internationell sedvanerätt, vilket innebär att rättigheterna gäller för alla stater. Dit hör rättigheterna som handlar om rätten till fritt, informerat förhandssamtycke (FPIC) för urfolk vid markexploatering.

Foto: Drönarbild över det planerade nickelgruvsområdet i Rönnbäck. Flera samiska representanter som Amnesty International har pratat med har refererat till detta som ett kärnområde för samisk kultur. © Erik Nylander / WEI

Rulla till toppen