Svensk-samisk historia – lär dig mer på 30 minuter

11 februari 2024 kl 11:00 - 11:30

FÖREDRAG. En snabblektion om svensk samepolitik från 1700-talet till nutid. Du kommer att få höra om lappskatteland, missionsarbetet och konfiskeringen av samiska ceremonitrummor, lappmarksgränsen och odlingsgränsen, lapp-ska-vara-lapp-politik för vissa samer och försvenskningspolitik för majoriteten av samerna, rasbiologi och gravplundringar, tvångsförflyttningar, samiskt motstånd och mobilisering. Du får dessutom tips på böcker och filmer som kan inspirera till fortsatt kunskapsinhämtning.

Föredragshållare: Kerstin Andersson, same med anor från Gällivare skogssameby, tillförordnad ordförande för Amnesty Sápmi

INFORMATIONSBORD. Mellan klockan 11.00 och 15.00 har vi ett informationsbord i Skogens hus. Delta i vår frågesport, så har du möjlighet att vinna en bok, skriven av en samisk författare. Vi säljer produkter till förmån för Amnesty Sápmi: Samiska bandet gjord av konstnären Helena Lagerqvist Kuoljok, nyckelringar i renhorn och boken ”Vuovddesáme – skogssamer i Flakaberg”, skriven av Kerstin Andersson. Vi har foldrar om den samiska kampen för att få begrava sina samiska anfäder och anmödrar som finns på museer i Sverige, och foldrar om markexploatering och klimaträttvisa i Sápmi.

11 februari 2024

Skansen, Skogens hus

Tipsa oss gärna om evenemang som vi borde presentera här. Skicka tips via e-post till: info@amnestysapmi.se