Snack om samer och urfolksrätt på urfolksdagen

9 augusti 2022 kl 15:00 - 19:00

Amnesty Sápmi och Sameföreningen i Stockholm är på plats för att prata om samiska rättigheter i samband med FN:s urfolksdag den 9 augusti. Besök oss vid vårt bokbord!

• Vad är ett urfolk är egentligen?
  • Vad tycker du om den gröna omställningen, eller grön kolonialism, som många i Sápmi föredrar att kalla det?
  • Har du några åsikter om att samiska kvarlevor finns och samiska heliga föremål finns i kartonger svenska museers magasin?
  • Undrar du över det statliga rasbiologiska institutet som öppnade för 100 år sedan, eller varför vem som helst än idag kan se rasbiologernas bilder på samer, som har tagits under kränkande förhållanden?
  • Har du andra frågor eller funderingar kring samer och urfolksrätt?

Vi lovar inte att vi kan svara på allt, men vi lovar att lyssna och förmedla den kunskap som vi har.

Vi delar ut kostnadsfritt informationsmaterial och säljer två produkter till förmån för Amnesty Sápmi: nyckelringar med renhorn och boken ”Unna Saiva – en skändad samisk offerplats”. Offerplatsen, som ligger i norra Lappland, skändades för exakt 107 år sedan. Den 9 augusti 1915 sattes det första spadtaget i den heliga platsen och mer än 600 offergåvor fördes bort till Historiska museets magasin i Stockholm. Nu kämpar samer för att offergåvorna ska återbördas till det samiska folket och få en värdig placering i Sapmi.

Delta i vår frågesport! Om du har alla rätt har du möjlighet att vinna den prisbelönta boken ”Herrarna satte oss hit” av Elin Anna Labba.

Vi ses i Kungsträdgården i samband med 5 Folk Festival!

Om du inte kan delta, men vill stötta Amnesty Sápmis viktiga arbete för samiska rättigheter, swisha till 123 335 74 56.

9 augusti 2022