Skogen – grön omställning eller grön kolonialism?

20 november 2022 kl 18:00 - 19:30

Amnesty Sápmi bjuder in till ett föredrag om svenskt skogsbruk, grön omställning och klimaträttvisa med journalisten Lisa Röstlund, som har skrivit boken ”Skogslandet”.

I den “gröna omställningen” framhålls det från skogsindustrin och flertalet partier att det är nödvändigt att intensifiera brukandet av skogen med fortsatt trakthyggesbruk, det vill säga kalhyggen. Men är skogsindustrins metoder i skogen och i maktens korridorer verkligen gröna? Och inte minst, hur rättvis är denna “gröna omställning” för människor som bor i den berörda skogen, inte minst urfolket samerna?

I Parisavtalet är klimaträttvisa ett centralt begrepp, samtidigt som det är tydligt att det svenska skogsbruket återkommande kränker samiska rättigheter och avsevärt försvårar möjligheten till traditionell samisk livsstil.

Journalisten Lisa Röstlund belyser i dessa frågor utifrån den granskning av skogsindustrin som hon gjort i flertalet artiklar i Dagens Nyheter och i boken Skogslandet. Foto: Gabriel Liljevall

Kostnadsfritt. Online. Länk till föredraget: https://umu.zoom.us/j/63023553636

Arrangör: Amnesty Sápmi