Samtal om skogssamisk historia och identitet

31 januari 2023 kl 14:00 - 15:30

Samtalet om skogssamer är en del av Bildmuseets stora finissagehelg för utställningen ”Fortfarande same” av Mats Jonsson. https://www.facebook.com/bildmuseet/events

Medverkande:

• Mats Jonsson, serietecknare
  • Gudrun Norstedt, skogshistoriker
  • Jörgen Stenberg, skogssamisk renskötare
  • Krister Stoor, etnolog och folklorist

Samtalet leds av Åsa Össbo historiker och forskare.

Plats: Bildmuseet i Umeå

Fri entré men begränsat antal platser så kom i tid!

Arrangörer: Bildmuseet och Várdduo – centrum för samisk forskning, Umeå universitet

Om utställningen: Först när Mats Jonssons farfar var död fick hans barn och barnbarn veta att de var samer. Hemligheten hade legat gömd i en svepask, fylld av dokument från farfaderns tid som renskötare. I svart tusch på vit kartong har Mats Jonsson tecknat historien bakom familjehemligheten allt eftersom han frilade den i arkiv och gamla människors minnen. Under arbetet med serieromanen ”När vi var samer” insåg han att han alltid varit omgiven av samiska föremål och traditioner, utan att förstå deras innebörd. I utställningen visar han de samiska spåren tillsammans med sina teckningar, i ett försök att fylla det inre hålrum som tystnaden gräver ut i den som växer upp som assimilerad.

31 januari 2023