Samernas existentiella (o)trygghet

17 november 2022 kl 16:00 - 17:00

Samerna har under senare år rönt flera rättsliga framgångar när det gäller markrättigheter. Dessa har dock följts av ökad rasism, hot om våld och fysiskt våld. Efter Girjasdomen fann man exempelvis skjutna renar inom samebyns vinterbetesland. I tillägg till detta pågår ett strukturellt våld mot koloniala förtecken där samers traditionella marker är under ständigt hot att exploateras i andra syften såsom gruvdrift, elproduktion, skogsavverkning, etc. Som exempel har många samer vittnat om hur regeringens besked om gruvan i Gállok rivit upp gamla intergenerationella trauman samt skapat nya sådana vilka allvarligt påverkar samers psykiska hälsa. Panelen kommer att diskutera vad det innebär att som urfolk ständigt leva med vad som ofta kallas minoritetsstress och ett ständigt överhängande hot om både strukturellt och fysiskt våld.
Paneldeltagare: Elin Anna LabbaJon Petter StoorKristina Sehlin MacNeilMats Blind BergSara-Elvira Kuhmunen.
Moderator: Peter Johansson.
Som medlem i Amnesty får du 10 procents rabatt på entréavgiften. Läs mer och köp dina biljetter på www.amnesty.se/mrdagarna

17 november 2022

Mänskliga Rättighetsdagarna i Örebro