Panelsamtal: Återbördande av samiska ceremonitrummor

24 januari 2023 kl 18:00 - 20:00

Två samiska ceremonitrummor, som stals från Grans och Rans samebyar på 1720-talet, har återfunnits på ett museum i Marseille, Frankrike. Tack vare ett samarbete mellan den samiska konsthantverkaren Fredrik Prost och konstnären Anna Senno är trummorna nu utlånade till Östasiatiska museet i Stockholm.

Målet är att trummorna ska stanna i Sverige och få komma hem till Sápmi. Det låter som om museet i Marseille är försiktigt positiva, säger Fredrik Prost, som tycker att Sametinget har en viktig uppgift i frågan om återbördandet. Enligt FN:s urfolksdeklaration har urfolk rätt till sina ceremoniella föremål. De här två trummorna skulle kunna bli de första som återbördas till Sverige från utländska museer.

Välkommen till ett samtal om samiska ceremonitrummor. Fredrik Prost och Anna Senno inleder med en kort presentation om trummornas historik och deras arbete för att få dem till utställningen i Sverige.

Därefter har vi ett PANELSAMTAL med följande deltagare:
Matti Blind Berg, ordförande, Svenska Samernas Riksförbund
Malin Brännström, chef, Silvermuseet
Mikael Jakobsson, ordförande, Same Ätnam
Elisabeth Pirak Kuoljok, chef, Ájtte fjäll- och samemuseum
Fredrik Prost, författare till boken Leŋges hearggi, sáhčal vatnasa.
Anna Senno, konstnär och kurator bakom utställningen Juxtaposing Craft

Kerstin Andersson från Amnesty Sápmi är samtalsledare.

Vi avslutar med en FRÅGESTUND där åhörare får komma till tals.

Panelsamtalet är online. Men du måste anmäla dig senast klockan 15.00 den 24 januari för att få en länk till Zoom: http://bit.ly/3V4i5wl

Det är KOSTNADSFRITT att delta, men när du anmäler dig måste klicka på ”Jag godkänner Medborgarskolans köpvillkor” så kommer du vidare i anmälningsformuläret.

Panelsamtalet startar klockan 18.00. Mötesrummet öppnar cirka 15 minuter före start.

Vi kommer att spela in föredraget, men inte den efterföljande frågestunden, för publicering på Amnesty Sápmis webbplats och Youtube-kanal i efterhand.

Arrangörer: Amnesty Sápmi och Medborgarskolan Region Nord

24 januari 2023