Krock i skogen? Lokala utmaningar och politiska val

1 februari 2024 kl 13:00 - 16:00

Presentation av aktuella forskningsresultat. Samtal mellan forskare, samebyar och andra lokala aktörer samt politiker om framtidens skogsbruk. De diskuterar kring hur olika aktörer och verksamheter samspelar i landskapet, hur skogspolitiken kan förändras, konsekvenserna av dagens vägval, hur samiska och andra lokala perspektiv kan komma in i beslut som rör skogen och vad skogen har för roll i en rättvis klimatomställning.

Medverkande forskare: Malin Brännström (Silvermuseet, Luleå tekniska universitet) Karin Beland Lindahl (Ájtte, Luleå tekniska universitet) Annica Sandström (Luleå tekniska universitet) Seema Arora-Jonsson (Sveriges lantbruksuniversitet) Per Sandström (Sveriges lantbruksuniversitet).

1 februari 2024

Ájtte fjäll- och samemuseum, Sparbankssalen Ája konferens i Jokkmokk

Arrangör

Silvermuseet genom projektet ’Mähttse – Skogslandskap’, Ájtte fjäll- och samemuseum, Luleå tekniska universitet och Sveriges lantbruksuniversitet