Klimaträttvisa i Sápmi: Halvdag om skogen och urfolksrätten

30 maj 2022 kl 13:30 - 17:00

Vad är ett hållbart skogsbruk – från statens perspektiv, och ur samisk synvinkel? Hur tungt väger egentligen urfolksrätten när beslut tas om skogen i Sverige, och hur ska omställningen bli rättvis? Välkommen till en halvdag om urfolksrätten, skogen och Sápmis framtid.

Hur kan urfolksrätten spela roll? kl. 13.30-15.00
Erfarenheter från Kanada. Ana Nicole Collins, urfolksexpert och policyrådgivare från Kanada berättar per videolänk om implementeringen av FN:s urfolksdeklaration i kanadensisk lagstiftning och hur samarbetet med industrin, inklusive skogsbolagen, sett ut.

Urfolksrätten i teori och praktik. Vad kan vi lära av Kanada? Samtal mellan Ana Nicole Collins, Ragnhild Nilsson, statsvetare och forskare, och Malin Brännström, jurist och chef för Silvermuséet i Arjeplog.  Moderator: Brittis Edman, policychef på svenska Amnesty.

Panelsamtal om skogen och klimaträttvisan i Sápmi, kl. 15.20-16.50
I ett framåtblickande och visionärt samtal diskuterar vi hur urfolksrätten på allvar skulle kunna bidra till ett modernt och hållbart skogsbruk i Sápmi. Samiska experter beskriver betydelsen av skogen för samiskt liv och samisk kultur, situationen för (och hotet mot) skogen i Sápmi i dag – och vad de skulle vilja se annorlunda. Representanter för Sveaskog och Skogsstyrelsen står för statens och skogsägarnas perspektiv. Hur ser de på skogens roll i omställningen och vad kan de dra lärdom av från Kanada?

Deltagare:
Erik Brandsma, VD för Sveaskog
Anja Fjellgren Walkeapää, renskötare och jägmästare
Åsa Larsson Blind, vice president för Samerådet
Patrik Lundgren, renskötare i Östra Kikkejaur skogssameby
Herman Sundqvist, generaldirektör för Skogsstyrelsen
Samtalet leds av Johanna Westeson, jurist på svenska Amnesty.

Obs! Förhandsanmälan krävs. Klicka här.

Plats: Clarion Sense Hotel, Luleå. Även online.

Arrangörer: Amnesty Sverige, Amnesty Sápmi, Studiefrämjandet Norrbotten

30 maj 2022