Je’vida – premiärvisning av en samisk film från Finland

6 februari 2024 kl 17:30 - 20:10

Samer i Syd firar Samernas nationaldag 6 februari 2024 med mingel och filmvisning.

Je’vida är den första långfilmen, som till stora delar är berättad på skoltsamiska (nuõrttsääʹmǩiõll), ett östsamiskt språk som idag talas av ungefär 300 människor. Filmen har premiär i Malmö:

Hon förlorade sitt språk och gömde sin historia. Efter att systern dött återvänder den åldrade Iida till den hembygd hon trott sig ha lämnat för evigt. Med sig har Iida systerdottern Sanna. Färden till Finlands nordliga delar blir också en resa bakåt i tiden. När Iida efter mycket tystnad motvilligt börjar minnas kommer en otäck historia om påtvingad assimilation och övergrepp fram i ljuset. Men vi får också uppleva styrka i motgångar och överlevnadsstrategier. Vi får lära känna den kultur och det namn som Iida tvingats överge som liten flicka. Flickans namn var Je’vida.

Malmö Stadsarkiv bjuder på biobiljetterna. Biljetterna finns tillgängliga i Panoras biljettkassa från klockan 17.30. Biljetterna kan inte förbokas. Begränsat antal platser.

Mingel från 17.30. Filmvisning 18.30.

6 februari 2024

Biograf Panora, Friisgatan 19D, Malmö

Arrangör

Samer i Syd i samarbete med Folkets Bio Malmö, Antirasistiska Filmdagar och Malmö Stadsarkiv