Grön omställning eller grön kolonialism? Om klimaträttvisa i Sápmi

11 februari 2024 kl 13:00 - 13:30

FÖREDRAG. I samband med klimatomställningen riskerar samer och den mark som de sedan länge har förvaltat att drabbas negativt genom etablering av vindkraft, gruvor och andra utvinningsprojekt. För att säkra en rättvis omställning behöver samernas rättigheter respekteras. Det är inget nollsummespel där ekonomiska intressen kan ställas mot samiska intressen även om de skulle främja den gröna omställningen. Vi berättar om urfolksrätten och ger konkreta exempel på hur markexploatering i Sápmi är ett hot mot den naturbetesbaserade renskötseln. Marken krymper och renens mat försvinner.

Föredragshållare: Kerstin Andersson, same med anor från Gällivare skogssameby, tillförordnad ordförande för Amnesty Sápmi

INFORMATIONSBORD. Mellan klockan 11.00 och 15.00 har vi ett informationsbord i Skogens hus. Delta i vår frågesport, så har du möjlighet att vinna en bok, skriven av en samisk författare. Vi säljer produkter till förmån för Amnesty Sápmi: Samiska bandet gjord av konstnären Helena Lagerqvist Kuoljok, nyckelringar i renhorn och boken ”Vuovddesáme – skogssamer i Flakaberg”, skriven av Kerstin Andersson. Vi har foldrar om den samiska kampen för att få begrava sina samiska anfäder och anmödrar som finns på museer i Sverige, och foldrar om markexploatering och klimaträttvisa i Sápmi.

11 februari 2024

Skansen, Skogens hus

Tipsa oss gärna om evenemang som vi borde presentera här. Skicka tips via e-post till: info@amnestysapmi.se