Gör som polisen – lär dig mer om civil olydnad!

30 november 2022 kl 18:00 - 19:30

”Igår var jag på förhör, misstänkt för bland annat brott mot sjöfartsskydd. Vad jag hade gjort? Jag hade, med min kropp som främsta verktyg, protesterat mot Sveriges fortsatta import av fossilt bränsle från Ryssland”. Det skriver Daniel Zetterström, volontärkoordinator på Greenpeace, pappa och aktivist.

Amnesty Sápmi tipsar om webbinariet eftersom markkonflikterna i Sápmi ökar och civil olydnad är en laglig metod och en säkerhetsventil i ett demokratiskt samhälle.

Läs Daniel Zetterströms brev och inbjudan till ett webbinarium här.

”Sedan Putins hänsynslösa invasion av Ukraina har Sverige importerat rysk fossilgas till ett värde av cirka 1,7 miljarder kronor. Det är mer än vad vi skickat i stöd till Ukraina sen invasionen startade. Som svensk medborgare anser jag att det är fel, skamligt och ett hyckleri av våra folkvalda. I ord stödjer Sverige Ukraina, men i handling finansierar vi Rysslands stridskassa med fossilpengar.

Därför tog jag till civil olydnad, som enligt personer som Anne Ramberg, tidigare generalsekreterare i Sveriges advokatsamfund, är en säkerhetsventil i ett demokratiskt samhälle. Den utgör, rätt använd, ett värn för demokratin och rättsstaten”.

Det finns många fördomar om personer som använder sig av civil olydnad: huliganer, terrorister, ligister, antidemokrater för att nämna några. Därför känns det meningsfullt att för tredje året i rad ha blivit inbjuden att prata om civil olydnad med polishögskolan förra veckan. Där fick vi chansen att berätta om den civila olydnadens historia, principerna den vilar på och ge exempel på hur metoden används för att föra vårt demokratiska samhälle framåt. Fler av de närvarande poliserna tackade oss för att vi ändrat deras inställning till metoden, och till oss som utövar den. Även om de såklart fortsatt kommer behöva ingripa i sin roll när vi träffas ute i fält.

Så vad är civil olydnad egentligen? Var härstammar metoden från och vilka är kärnprinciperna? Hur är den integrerad med det demokratiska system vi idag tar för givet?”

Greenpeace bjuder in till ett webbinarium om civil olydnad.

På Facebook hittar du information om eventet.

Direktlänk till Zoom-webbinaret hittar du här
Lösenord: 758956

30 november 2022