Genom våra berättelser gör vi motstånd – Föreläsning med Eva Maria Fjellheim

25 januari 2023 kl 13:15 - 14:15

Båskoes bjuder in till föreläsning som vill bidra med dekoloniala perspektiv på sydsamisk historia, urbefolkningar och territoriella rättigheter i Rørosområdet i Norge. Föreläser gör Eva Maria Fjellheim. Arrangeras av Båskoes.

Denna föreläsning bidrar med dekoloniala perspektiv på sydsamisk historia, urbefolkningar och territoriella rättigheter i Rørosområdet i Norge. Genom kritisk litteraturgenomgång och berättande behandlar Fjellheim koloniala berättelser om sydsamer genom sin egen släkts historia och kämpar för rättigheter att bedriva renskötsel.

Fjellheim menar att de akademiska representationerna av sydsamerna i slutet av 1800- och 1900-talen som rasmässigt underlägsna invandrare har haft allvarliga konsekvenser för den rättsliga statusen och praxisen för sydsamernas renskötsel och diskurser kring ursprungsbefolkningens rättigheter. Ändå fortsätter sydsamiska kunskapsbärares motberättelser att utmana det koloniala arvet i akademin, offentliga debatter och i rättssystemet.

Bakgrund
Eva Maria Fjellheim från Snåsa/Røros har en magisterexamen i utvecklingsstudier och är i färd med att disputera i urfolksstudier. Hennes doktorandforskning handlar om grön kolonialism och motstånd mot vindkraft på samiska marker.

Föreläsningen sker digitalt via Zoom. Zoomlänk hittar du här.

Digitalt via Zoom

Arrangör