Gå med oss på Stockholm Pride

6 augusti 2022 kl 12:00 - 15:00

Lördag 6 augusti är det dags för den glada, glittriga, bullriga, prideparaden att slingra sig genom Stockholm. Sameföreningen i Stockholm och Amnesty Sápmi deltar i år med en gå-grupp. Vi har stora och små samiska prideflaggor.

Kom med du också. Ta gärna med din vän, granne, kusin, faster, morbror, barn eller käresta till denna manifestation av kärlek. Vi bjuder även in de nationella minoriteterna att gå med oss för mänskliga rättigheter och demonstration för allas rätt att älska och vara den de vill.

Mötesplats: Vi träffas kl. 12.00 i hörnet Scheelegatan/Hantverkargatan och går tillsammans till vår plats i paraden, som är startnummer 119. Kom i tid, det är mycket folk i området och det kan därför ta lite tid att hitta fram. Starten går från Stadshuset kl. 13.00. Det kan ta upp till 2 timmar innan alla ekipage startat (det beror på antalet ekipage).

Ta med: vatten och något att äta. Ta även på bekväma skor och kläder efter väder. Är det soligt – solskydd och huvudbonad kan vara bra. Är det tunga moln – vi hoppas inte – så kan en regnjacka vara på sin plats. Det kan bli en lång dag. Kom ihåg att ta hand om dina sopor och skräp.

Kontaktperson: Madeleine Niia Körössy bär sin kolt dagen till ära, och bör vara lätt att hitta. Om du behöver nå henne, skicka ett sms till 073-151 78 00. Det kan vara höga ljudnivåer i den här delen av stan, och svårt att därmed höra ett samtal.

Praktisk information för dig som ska gå i paraden:

Toaletter: I startområdet finns toaletter uppställda. Utmed Paradvägen finns inga toaletter och det kan bli svårt att avvika från sitt ekipage och gå på toa samt hinna ikapp ekipaget igen.

Avstånd: Alla ekipage och grupper måste absolut hålla ihop avståndet till gruppen framför. Det är inte tillåtet att låta det uppstå luckor i Paraden.

Målgången: När ekipagen kommer till målet kommer fordon och gående delas upp. Fordon stannar inte precis vid mållinjen utan kommer att få rulla fram en liten bit längs Lidingövägen.

Volontärer: Följ anvisning från volontärer på plats.

Frågor, olycksfall etc: Om något händer eller ni har frågor kontakta Paradledningen, sektionsledare eller gruppledare. Dessa har radio till sjukvårdspersonal och polis.

Arrangemangets ordningsregler och värdegrund.

Respekt för varandra är grundläggande för alla deltagare i Pride Parade. Alla ekipage behöver känna till och följa Stockholm Prides värdegrund samt de ordningsregler som finns för paraden. Det innebär att inte på något sätt hota, hetsa eller utöva våld mot någon annan deltagare eller åskådare.Respekten för varandra gäller även för de budskap som uppvisas under paraden. Utöver att de på samma sätt som ovan måste följa värdegrund och ordningsregler är även utgångspunkten att de på något sätt relaterar till hbtq-frågor och/eller personer.

Glad parad! Happy Pride!

Bilden: Den nya samiska prideflaggan från 2019. Design av Stina Alette Aikio, bearbetad av Timimie Märak.

6 augusti 2022