Finnisage: Nationella minoriteter i Stockholm

20 augusti 2022 kl 12:00 - 15:30

Festlig avslutning av utställningen Vems är du? om nationella minoriteter i Sverige med litteratur, dräktvisning, dokumentärfilm, musik och berättande. Kostnadsfritt.

Två samer medverkar i programmet klockan 13.45. Ylva Gustafsson jojkar och talar om hur stort Sápmi – samernas land – egentligen är. Kerstin Andersson berättar om sin bok om Unna Saiva – en skändad samisk offerplats. Tillsammans reflekterar de över att det är 100 år sedan Rasbiologiska institutets tillkomst.

Se hela programmet nedan.

12.15 Finissagetal. Katarina Luhr, Stockholms borgarråd för nationella minoriteter, avslutningstal.

12.30 Finskromska dräkter. Sömmerskan Laimi Lindgren visar finskromska dräkter och berättar om material, teknik, historia och betydelse.

13.00, 15.00 Visning av utställningen (begränsat antal platser)
Guidad visning med fokus på de nationella minoriteterna i Stockholm då och nu. Vi börjar i utställningen i Tunnvalvet och fortsätter runt i Stockholmsutställningen i huset.
Guide: Erik Gunnarsson, museipedagog
Obs! Förboka gratisbiljett till visningen

12.30–13.30 Självbilder och dokumentära drömmar. Ett filmprogram med personliga kortdokumentärer som har skapats under dokumentära berättarworkshops, med olika teknik. Personerna som delar med sig av sin verklighet i filmerna lever sina liv i ständig rörelse mellan Rumänien och Sverige. En del är romer. Här får vi ta del av deras subjektiva berättelser om längtan, drömmar, saknad och kärlek.
Arrangeras av Föreningen Mantaray Impact med stöd av Postkodstiftelsen, Kulturförvaltningen Region Stockholm och ABF

12.45 Romska brobyggare i Stockholm stad informerar om sitt arbete.

20 augusti 2022