Filmrummet: Att återta sin historia – berättelser från Sápmi

4 maj 2023 kl 16:15 - 17:30

När samisk historia, kultur och samhälle skildras på film har det oftast skett med ett utifrånperspektiv. Idag har scenen ändrats och allt fler samiska filmskapare tar utrymme och berättar sin egen historia, skildrad inifrån. Tillsammans med bland annat representanter från Alma Manusutbildning, Internationella Samiska Filminstitutet och Netflix – som just nu samarbetar kring ett utvecklingsprogram för samiska manusförfattare – blickar vi både bakåt och framåt i det samiska narrativet, och utforskar hur vi kan skapa förutsättningar för framtidens berättelser.

2016 tog Amanda Kernells ”Sameblod” Sverige och världen med storm, rönte stora framgångar utomlands och folk vallfärdade till biograferna. Filmen skildrade samiskt liv, kultur och natur ur ett perspektiv som vi inte vanligtvis får ta del av. Idag ser vi allt fler samiska filmskapare som når framgångar med sina berättelser, både på hemmaplan och internationellt. De väljer egna teman, utforskar perspektiv och definierar verkligheten inifrån – de återtar berättelsen om sig själva.

Urval ur programmet:
Den norsk-samiske regissören Nils Gaup inleder med en kort inspirationsföreläsning. Nils har bland annat gjort filmer såsom ”Kautokeinoupproret” och ”Vägvisaren” varav den senare blev Oscarsnominerad för bästa utländska film 1988. Nils senaste film ”Sulis” har planerad premiär senare i år.

Vi kommer även att få träffa arrangörer och deltagare från utvecklingsprogrammet ”ISFI x Netflix Writing Academy” och höra om hur man genom projektet kan lyfta fram fler samiska filmskapare och nå ut med berättelser till en bredare publik.

Anne Lajla Utsi, vd för ISFI Internationella Samiska Filminstitutet och Nils Gaup, regissör och filmkonsulent på ISFI, ger en inblick i vad som är på gång just nu och dryftar visioner för framtiden.

Dessutom får vi lyssna till Mats Rohdin från Kungliga biblioteket presentera forskningsprojektet ”Samisk audiovisuell samling” om hur Sápmi har skildrats på film och i tv under hundra år. Projektet är ett samarbete med Svenska Filminstitutet, Ájtte, Sametingets kulturnämnd och flera akademiska institutioner.

Delar av programmet kommer att hållas på engelska.

Medverkande:
– Anne Lajla Utsi, vd Internationella Samiska Filminstitutet
– Benjamin Harris, Manager, Grow Creative, Netflix
– Malin Nygren, enhetschef Tillgängligt filmarv Svenska Filminstitutet
– Mats Rohdin, handläggare Kungliga biblioteket
– Nils Gaup, regissör och filmkonsulent Internationella Samiska Filminstitutet
– Sara Broos, filmare och utbildningsledare Alma Manusutbildning
Deltagare från programmet ”ISFI x Netflix Writing Academy”:
Egil Pedersen, Ingá Elin Marakatt, Ingir Bål Nango, Lisa Marie Kristensen, Marja Bål Nango, Mikkel Berg Nordlie, och Åse Kathrin Vuolab.-

Plats: Bio Mauritz, Filmhuset, Borgvägen 1,3, Stockholm

Anmälan: Samtalet är kostnadsfritt och öppet för alla, men anmälan krävs. Vänligen anmäl dig här:  https://www.anpdm.com/public/event/RegistrationForm/434059427743475F4A7840

Samtalet spelas in och publiceras på Filminstitutets Youtube-kanal i efterhand.

Efteråt finns möjligheten att fortsätta samtalet i Filmbaren i Filmhusets foajé.

Arrangör: Seminariet är ett samarbete mellan Svenska Filminstitutets samtalsserie Filmrummet, Internationella Samiska Filminstitutet (ISFI) och Alma Manusutbildning.

Bild: IĐITSILBA, regi av Elle Márjá Eira. Foto: Johan Mathis Gaup

4 maj 2023