Den gröna samhällsomvandlingen i norr: Markanvändning

29 februari 2024 kl 13:00 - 14:30

Gratis

Ett seminarium om möjligheter och utmaningar kopplade till den gröna omställningen i norra Sverige, arrangerade av IVA Nord i samverkan med Luleå tekniska universitet, Umeå universitet, Högskolan i Gävle och Mittuniversitetet. Värd för detta seminarium, som fokuserar på frågan om framtidens markanvändning, är Luleå tekniska universitet.

Under seminariet presenteras och diskuteras olika aspekter av markanvändningens roll i den pågående samhällsomvandlingen. Vilka är utmaningarna?

Pär Weihed, IVA Nords styrelse, hälsar välkommen.

Maria Petterson, professor i rättsvetenskap, Luleå tekniska universitet

Ett lapptäcke av riksintressen? Rättsliga utgångspunkter för användning av mark- och vattenområden. Hur styr staten användningen av mark? Vad innebär det att ett område är av riksintresse för ett visst ändamål och varför är lokaliseringen så viktig? Maria Pettersson redogör för miljöbalkens bestämmelser om markanvändning och diskuterar, med utgångspunkt i forskningsresultat, valet av plats som ett möjligt verktyg för att minska konflikter med andra intressen.

Karin Beland Lindahl, biträdande professor i statsvetenskap, Luleå tekniska universitet

Trångt i markerna? Konflikt och samverkan i omställningens kölvatten. Hur påverkar den gröna omställningen andra aktörers markanvändning, och varför uppstår konflikter? Karin Beland Lindahl redogör för resultaten av många års forskning om markanvändningsrelaterade konflikter i norra Sverige och vad forskningen säger om hur de kan hanteras. Vilka verktyg finns? När är samarbete möjligt och vilka är dialogens möjligheter och begränsningar? Vilken roll spelar regelverken?

Paneldiskussion – vilka är de viktiga stegen framåt?

• Karin Beland Lindahl, Luleå tekniska universitet
  • Lotta Finstorp, landshövding Norrbotten
  • Tobias Kluge, branschjurist, Svemin
  • Jan Moström, vd, LKAB
  • Åsa Persson, stadsbyggnadschef, Kiruna kommun
  • Maria Petterson, Luleå tekniska universitet
  • Jenny Wik Karlsson, verksamhetsledare, Svenska Samernas Riksförbund
  • Anneli Wirtén, generaldirektör SGU (Sveriges geologiska undersökning)

Moderator är Lisa Ek, Nordic Strategy Partners.

Delta på plats i Luleå eller online. Anmäl dig här.

29 februari 2024
Kostnad:
Gratis

Vetenskapens hus Luleå
Luleå,

Arrangör

Tipsa oss gärna om evenemang som vi borde presentera här. Skicka tips via e-post till: info@amnestysapmi.se