Är klimatkrisen ett hot mot mänskliga rättigheter i Sverige?

17 november 2022 kl 13:00 - 14:00

En av de grupper som drabbas mest direkt av klimatförändringarna i dag i Sverige är urfolket samerna. Renskötande samer, liksom samer som ägnar sig åt jakt, fiske och andra traditionella näringar, vittnar om att den globala uppvärmningen både försvårar livsvillkoren och gör dessa mer oförutsägbara. Eftersom de traditionella näringarna, och livet i samklang med naturen på de traditionella markerna, är så intimt förknippade med den samiska kulturen finns stor oro för att kulturen och den samiska identiteten inte ska överleva i ett drastiskt uppvärmt klimat. Samtidigt påverkas samer i hög grad av de insatser som görs som en del av den gröna omställningen på traditionell samisk mark. När markerna hotas av vindkraft, gruvor och skogsskövling ökar lokala konflikter – vilket leder till hat och hot mot urfolkens representanter.

MEDVERKANDE:

Matti Blind Berg: Ordförande, Sámiid Riikkasearvi/Svenska Samernas Riksförbund
Brittis Edman: Utredare vid MR-institutet med fokus på samers rättigheter och klimat
Sara-Elvira Kuhmunen: Ordförande, Sáminuorra
Annette Löf: Dr i statsvetenskap och forskare i miljökommunikation vid Sveriges lantbruksuniversitet samt Senior Research Fellow vid Stockholm Environment Institute. Annette forskar bland annat kring skärningspunkterna mellan klimatanpassning, urfolksrättigheter samt förvaltning och konflikter kring mark- och naturresursanvändning i Sápmi.

MODERATOR:
Johanna Westeson: Folkrättsjurist, tidigare policyrådgivare i frågor som rör samers rättigheter och klimaträttvisa på Amnesty

ARRANGÖRER:
Amnesty Sápmi och Amnesty Sverige
Som medlem i Amnesty får du 10 procents rabatt på entréavgiften. Läs mer och köp dina biljetter på www.amnesty.se/mrdagarna

17 november 2022

Mänskliga Rättighetsdagarna i Örebro