Loading Events

« All Events

Almedalen: Omprövning av vattenkraften pågår – hur kan samiska frågor beaktas?

25 juni 2024 kl 13:30 - 14:45

Vattenkraften är en viktig förnybar energikälla för Sverige för att uppnå klimatmålen. Samtidigt har regleringen av älvar lagt stora samiska områden under vatten, lett till tvångsförflyttningar och påverkat den samiska kulturen och livsstilen negativt.

Just nu pågår omprövning av vattenkraftens miljötillstånd för att säkerställa moderna miljövillkor enligt miljöbalken och EU:s vattendirektiv, en process som planeras pågå de kommande 20 åren. Nu finns möjlighet att till viss del minska de orättvisor som uppstått i samband med vattenregleringar, men då måste de samiska anspråken inkluderas i den pågående omprövningen av vattenkraftens miljötillstånd. Hur kan konsekvenserna mildras?

Vad krävs och av vem? Vilka åtgärder är lämpliga?

Sverige är den största vattenkraftsproducenten i EU med ungefär 80 procent av den storskaliga vattenkraften etablerad på traditionella samiska marker, i Sápmi, med stor påverkan på den samiska kulturen och livsstilen.

Stockholm Environment Institute, Svenska Samernas Riksförbund, Sametinget och Luleå tekniska universitet presenterar ett nytt utbildningsmaterial kring vattenkraftens påverkan på renskötsel och lämpliga åtgärdsförslag, samt myndigheters skyldigheter att inkludera samiska anspråk i omprövningen av vattenkraften.

Medverkande:

Katarina Inga, Research Associate, Stockholm Environment Institute
Sara-Elvira Kuhmunen, Ordförande, Samiska ungdomsförbundet, Sáminuorra
Johan Kling, Avdelningschef, Havs- och vattenmyndigheten
Tilda Pontén, Senior Legal Adviser, Amnesty Sverige

Moderator:
Rasmus Kløcker Larsen, Senior Research Fellow & Team Lead, Stockholm Environment Institute

Date:
25 juni 2024
Time:

Venue

Campus Gotland, B-huset, Huvudentré Cramérgatan 3, Sal B14, plan 1