Loading Events

« All Events

Almedalen: Gravplundring och skändade offerplatser i Sápmi – när ska det ta slut?

28 juni 2024 kl 10:30 - 11:30

För 17 år sedan antogs FN:s urfolksdeklaration, som slår fast rätten för urfolk att begrava sina anfäder och anmödrar som finns på museer. Urfolk har också rätt till sina ceremoniella föremål. I Sverige utreder vi fortfarande frågan.

Ett fåtal samiska kvarlevor har fått sin sista vila på de platser som de togs ifrån, men de allra flesta ligger kvar i kartonger på olika museer. Det saknas resurser till osteologer som kan sortera benmaterialet. Det saknas ett tydligt uppdrag till museerna att driva frågan. Och det saknas pengar. I mars meddelade Sametinget att det inte blir någon begravning av 19 kvarlevor som skulle återbördas till Rounalakyrkogården utanför Karesuando – det finns inga resurser.

Heliga föremål, som ceremonitrummor, offergåvor och sejtar, är fortfarande under statlig förvaltning. De allra flesta föremål finns i museernas lagerlokaler i Stockholm. Vad hände med rätten till samernas ceremoniella föremål?

Amnesty Sápmi bjuder in till en diskussion om Riksantikvarieämbetets senaste utredningsuppdrag och rekommendationer till regeringen om återbördande av samiska kvarlevor och föremål. Vad tycker samerna om förslagen? Kommer politiken att leverera lösningar?

Deltagare:

Kicki Eldh, utredare, Riksantikvarieämbetet
Lawen Redar, riksdagsledamot (S)
Mikkel Jakobsson, ordförande, Riksförbundet Same Ätnam

Fler deltagare kan tillkomma

Samtalsledare:
Kerstin Andersson, styrelseledamot, Amnesty Sápmi

Date:
28 juni 2024
Time:

Venue

Campus Gotland, B-huset, Huvudentré Cramérgatan 3, Sal B11, plan 1