Adriana Aurelius: Seitar i museer och i de äldre källorna

1 februari 2023 kl 18:00 - 19:30

Vad man TROR eller KÄNNER inför seitar är upp till var och en. Men vad kan vi egentligen VETA om seitarnas betydelse innan de samlades in till museerna?

Adriana Aurelius är doktorand i museiologi vid Umeå universitet och undersöker seitar som finns på museer, liksom återkrav av seitar. Kvällen kommer ägnas åt kritiska frågor kring vad de äldre källorna säger om seitar, vad de inte säger, och vart den kunskapen kan ha tagit vägen.

När museer ställde ut seitar under 1900-talet använde de ofta information från texter skrivna av missionärer och präster under 1600- och 1700-talen. Dessa texter byggde på vad prästerna såg och hur de uppfattade vad som berättades av samer och nybyggare i deras omgivning. Även om flera präster talade samiska språk, filtrerades samiska seder och bruk genom kristna ord och värderingar i prästrapporterna. Vad var egentligen religiösa handlingar? Vad kan ha varit något annat? Prästernas inställning ändrades dessutom över tid.

Insamlandet av det forskarna benämnde seitar från 1600-talet och framåt har gått i vågor, liksom intresset för att visa dem i utställningar. I föreläsningen presenteras tankar kring vad detta kan bero på. Även tankar kring dagens berättelser och levande kulturarv kring seitar presenteras.

Sápmi är stort och synsätten många. Flera museer är i dialog med människor som ställer återkrav på seitar, eller har frågor om dem. Ibland kommer flera krav på samma seite från olika håll.

Föreläsningen avslutas med en genomgång av de lagar som styr återkrav från museisamlingar. Sedan öppnar vi för en diskussion om seitar i museisamlingar.

Vad är viktigt med att återkräva seitar? Om det finns fler åsikter, vem ska få sista ordet? Vad är målet med att föra dem tillbaka hem, och vad innebär ”hem”?

Det går även bra att efterlysa seitar som har försvunnit och ventilera tankar kring de äldre källorna eller de nutida berättelserna.

Plats: Online.

Tid: Föreläsningen startar klockan 18.00. Mötesrummet öppnar cirka 15 minuter före start.

ANMÄL DIG HÄR senast klockan 15.00 den 1 februari. Det är kostnadsfritt att delta, men när du anmäler dig måste klicka på ”Jag godkänner Medborgarskolans köpvillkor” så kommer du vidare i anmälningsformuläret.

Vi skickar ut en länk till alla som har anmält sig före klockan 15.00 den 1 februari.

Vi kommer att spela in föredraget, men inte den efterföljande frågestunden, för publicering på Amnesty Sápmis webbplats och Youtube-kanal i efterhand.

Arrangör: Amnesty Sápmi och Medborgarskolan Region Nord

1 februari 2023